Konspekt lekcji z informatyki dla klasy VI szkoły Podstawowej (2 godz. lekcyjne).
TEMAT : Ćwiczenia w obliczeniu gęstości ciał w programie ac logo.
CELE:
Cele ogólne :
- ćwiczenie umiejętności posługiwania się różnymi jednostkami (przeliczanie jednostek kg/m3 na g/m3 i odwrotnie) - wykorzystanie języka ACLOGO do rozwiązywania zadań - utrwalanie umiejętności redagowania programu w języku ACLOGO - wdrażanie do porządku i odpowiedzialności za powierzony sprzęt.
Cele operacyjne - uczeń:
- stosuje wzór na obliczanie gęstości ciał - potrafi przeliczać jednostki gęstości, masy i objętości - potrafi korzystać z języka ACLOGO przy rozwiązywaniu prostych zadań - zna strukturę programu ACLOGO - umie napisać program w ACLOGO obliczający gęstość ciała - potrafi uruchomić i skorygować program - dba o ład i porządek na stanowisku pracy - właściwie wykorzystuje powierzony sprzęt
METODY
Pogadanka. Obserwacje i pokaz działalności praktycznej.
FORMY PRACY
Grupowa – 3 osobowe grupy.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE
Zbiór zadań z fizyki dla szkoły podstawowej. Pracownia komputerowa. Tabele gęstości ciał. Zeszyt, długopis, dyskietka.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
Nauczyciel:
I. Uświadomienie uczniom celu lekcji (pogadanka wstępna).
Zad. Obliczymy gęstość trzech ciał o jednakowych objętościach równych 100 cm3, jeżeli ich masy wynoszą odpowiednio : m1=0,55kg , m2=0,55kg , m3=0,55kg. Zastosuj do obliczeń programu AC LOGO.
Nauczyciel:
II. Analiza zadania. - z jakich zależności korzystamy przy - obliczeniu gęstości ciał? - Jakie znamy jednostki gęstości? - Jakie są zależności pomiędzy kg i g ? oraz m3 i cm3 w których może być podawana gęstość?
Uczeń:
- gęstość ciał obliczamy ze stosunku: ρ = m/v - [kg/m3] i [g/cm3] 1 kg = 1000g m1=0,55kg = 0,550g m2=0,75kg = 0,750g m3=1,12kg = 1120g 100 cm3 = 0,0001 m3
Nauczyciel:
III. Planowanie pracy.
Przypomnienie budowy procedur wtórnych i rekurencyjnych z parametrami.
1. W jaki sposób zbudowany może być program liczący gęstość w [kg/m3]?
Uczeń:
? OTO rokgm3 : m > przyp ”V 0,0001 > wy : m /:v > już ? ro kg m3 zdefiniowano ? ps ro kgm3 0,55 5500 ? ps ro kgm3 0,75 7500 ? ps ro kgm3 1,22 11200 ? Nauczyciel:
2. Jak zredagujemy program liczący gęstość w [g/cm3]?
Uczeń:
? OTO ro gcm3 : m > przyp ”V 100 > wy : m / : v > już ? ro gcm3 zdefiniowano ? ps rogcm3 550 5,5 ? ps rogcm3 750 7,5 ? ps rogcm3 1120 11,2
Nauczyciel :
IV. Wykorzystanie zadania.
Nauczyciel:
V. Kontrola i ocena nauczyciela.
Sprawdzenie poprawności działania napisanych programów.
Wykonał: Pisula Andrzej
|